STATUT FUNDACJI DLA FILMU I FOTOGRAFII
I. Postanowienia ogólne
§1
Fundacja nosi nazwę Fundacja Dla Filmu i Fotografii i zwana jest dalej „Fundacją”.
§ 2
Siedzibą Fundacji jest miasto Katowice.
§ 3
-
Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
-
Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
-
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
§ 4
Fundacja została ustanowiona aktem notarialnym z dnia 19.11.2013 r. i działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity Dz. U. z 1991 r. nr 46, poz. 203) i innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień niniejszego Statutu.
§ 5
Fundatorami Fundacji są: Anna Adamkiewicz, Justyna Budzik, Natalia Gruenpeter, Agata Hofelmajer-Roś.
§ 6
Nadzór nad Fundacją, ze względu na jej cele, sprawuje minister właściwy w sprawachkultury i dziedzictwa narodowego.
II. Cele i zasady działalności statutowej
§ 7
Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego poprzez realizację następujących celów:
-
wspieranie kultury i sztuki w Polsce i na świecie;
-
wspieranie twórców młodego pokolenia zarówno profesjonalnych, jak i amatorów;
-
tworzenie warunków rozwoju twórczości młodego pokolenia;
-
wspieranie wszystkich dziedzin sztuki i wszelkiej działalności kulturalnej;
-
pobudzanie twórczego ruchu w środowiskach nieprofesjonalnych twórców kultury;
-
inicjowanie przedsięwzięć służących rozwojowi kultury;
-
stworzenie interdyscyplinarnej platformy spotkania dla różnych nauk humanistycznych i dziedzin pokrewnych, w szczególności dla: fotografii, filmoznawstwa, socjologii, etnografii, antropologii, teatrologii, sztuk audiowizualnych, designu;
-
wspieranie inicjatyw lokalnych służących powstawaniu sztuki i kultury;
-
promocja młodych talentów;
-
promocja niekonwencjonalnych przedsięwzięć artystycznych i nowych zjawisk w kulturze;
-
działanie na rzecz edukacji, oświaty i wychowania;
-
rozwój edukacji wizualnej dzieci i młodzieży;
-
promocja i organizacja wolontariatu;
-
integracja środowisk akademickich;
-
integracja środowisk artystycznych i biznesowych;
-
integracja i reintegracja zawodowa, jak również społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym także osób niepełnosprawnych;
-
rewitalizacja zdegradowanych przestrzeni miejskich;
-
nawiązywanie współpracy międzynarodowej w obszarze kultury i sztuki;
-
działania na rzecz sztuki i artystów działających w przestrzeni miejskiej;
-
rozwój miast i układów urbanistycznych;
-
promocja architektury.
§ 8
- Fundacja realizuje powyższe cele przez:
-
pomoc w realizacji projektów artystycznych;
-
fundowanie stypendiów dla twórców;
-
fundowanie wyjazdów krajowych i zagranicznych dla twórców i osób związanych z kulturą;
-
organizowanie wszelkich wydarzeń związanych z promocją, upowszechnianiem i prezentacją kultury i sztuki;
-
organizowanie konkursów twórczości dla umożliwienia rozpowszechniania przedsięwzięć artystycznych;
-
działania wydawnicze upowszechniające wytwory kultury;
-
produkcję i upowszechnianie utworów filmowych, fotograficznych i innych utworów audiowizualnych;
-
realizację projektów na obszarach poprzemysłowych;
-
działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych w szczególności poprzez działania artystyczne;
-
prowadzenie badań z zakresu kultury i sztuki w Polsce i na świecie;
-
prowadzenie programów stypendialnych i szkoleniowych;
-
działania wyrównujące szanse grup słabszych lub zagrożonych społecznym wykluczeniem;
-
współpracę z administracją publiczną oraz organizacjami pozarządowymi;
-
współpracę z krajowymi i międzynarodowymi instytucjami kultury;
-
opiekę nad zabytkami i budynkami o znaczeniu historycznym;
-
organizowanie i udział w publicznych wydarzeniach kulturalnych (szeroko pojęta działalność na rzecz kultury);
-
prowadzenie działalności promocyjnej oraz reklamowej dla realizacji celów statutowych Fundacji;
-
inicjowanie działań twórczych w przestrzeni miejskiej;
-
prowadzenie konsultacji społecznych;
-
sporządzanie raportów z prowadzonych badań;
-
działania rzecznicze w obronie wartości intelektualnej twórców;
-
działania rzecznicze w zakresie roli kultury.
-
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji, zbieżną z jej celami.
§ 9
Zarząd Fundacji ustala roczne programy działania, określające przewidywane w tym czasie rodzaje i formy działalności statutowej.
§ 10
Fundacja może tworzyć w miejscowości będącej jej siedzibą, jak i poza siedzibą, agencje, biura, ekspozytury, ośrodki badawcze i inne placówki realizujące jej cele statutowe.
§ 11
W zakresie niezbędnym do realizacji celów statutowych i gospodarczych Fundacja może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę, jak również powierzać w ramach innego stosunku prawnego wykonywanie określonych zadań lub czynności.
III. Majątek fundacji i prowadzenie działalności gospodarczej
§ 12
-
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski oraz inne składniki majątkowe nabyte w czasie działania Fundacji.
-
Fundusz założycielski fundacji stanowi kwota 1 000,00 PLN (słownie: tysiąc złotych 00/100) wniesiona przez Fundatorów, wymieniona w akcie notarialnym.
-
Składnikami majątkowymi nabytymi w czasie działalności Fundacji są w szczególności przychody uzyskane z:
-
odpłatnej działalności statutowej;
-
prowadzonej działalności gospodarczej (pod warunkiem zarejestrowania działalności gospodarczej w przyszłości);
-
darowizn, spadków, zapisów testamentowych;
-
dochodów uzyskanych z majątku Fundacji, takich jak: odsetki z rachunków bankowych, odsetki z lokat kapitałowych, dochody z obrotu papierami wartościowymi oraz zbycia udziałów, dochody z nieruchomości i praw majątkowych, dochody z uczestnictwa w spółkach i innych podmiotach gospodarczych;
-
środków finansowych pochodzących ze zbiórek publicznych, loterii i sponsoringu;
-
nawiązek sądowych;
-
imprez charytatywnych i aukcji;
-
dotacji celowych, grantów, subwencji, usług zlecanych przez Skarb Państwa, organy administracji państwowej i jednostki samorządu terytorialnego.
-
Fundacja może ubiegać się o dotacje z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz funduszy zagranicznych i międzynarodowych do realizacji celów statutowych
§ 13
Fundacja może zawierać z instytucjami (podmiotami) krajowymi i zagranicznymi umowy o zarządzanie i administrowanie funduszami pieniężnymi, przedsiębiorstwami oraz innymi prawami majątkowymi.
§ 14
Osobom powiązanym z Fundacją zabrania się:
-
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej fundatorów, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, w stosunku nadrzędności lub podrzędności służbowej, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
-
przekazywania majątku Fundacji na rzecz fundatorów, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
-
wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz fundatorów, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich;
-
zakupu towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji, pracownicy oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 15
-
Fundacja realizuje swoje cele poprzez nieodpłatną działalność pożytku publicznego oraz odpłatną działalność pożytku publicznego – z zastrzeżeniem, że wszelkie nadwyżki przychodów nad kosztami są przeznaczane wyłącznie na działalność pożytku publicznego.
-
Fundacja może w przyszłości założyć działalność gospodarczą w rozmiarach niezbędnych dla finansowania działalności statutowej.
§ 16
Fundacja może posiadać udziały spółek handlowych i innych podmiotów gospodarczych.
§ 17
-
Zarząd może postanowić o utworzeniu funduszy celowych przeznaczonych na finansowanie określonych rodzajów działalności gospodarczej lub określonych przedsięwzięć.
-
Zarząd może postanowić, że Fundusze celowe mogą być zarządzane w sposób wyodrębniony pod względem finansowo-księgowym.
§ 18
Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych we właściwych bankach zgodnie przepisami polskiego prawa dewizowego.
IV. Władze Fundacji
§ 19
-
Władzami Fundacji są:
-
Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem;
-
Komisja Rewizyjna Fundacji, zwana dalej Komisją.
-
Zarząd ma prawo powołać organ doradczy w postaci Rady Fundacji, wspomagający działalność statutową Fundacji, jak również Rady Projektowe dedykowane konkretnym Projektom realizowanym przez Fundację.
A. Zarząd Fundacji
§ 20
-
Zarząd Fundacji jest organem kierującym działalnością Fundacji, zarządzającym jej majątkiem oraz reprezentującym ją na zewnątrz.
-
Do zadań oraz kompetencji Zarządu Fundacji należy w szczególności:
-
realizacja celów statutowych;
-
opracowywanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji;
-
sporządzanie rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Fundacji;
-
sporządzanie sprawozdania z działalności Fundacji na wniosek Komisji Rewizyjnej;
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
-
przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów;
-
ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenie dla pracowników Fundacji;
-
kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
-
składanie corocznych sprawozdań z działalności przed ministrem właściwym w sprawach kultury i dziedzictwa narodowego;
-
podjęcie decyzji o połączeniu lub likwidacji Fundacji.
§ 21
-
Zarząd Fundacji składa się z dwóch do sześciu członków, w tym Prezesa Zarządu.
-
Wyłącznie Fundatorzy wchodzą w skład pierwszego Zarządu Fundacji i spośród nich zostaje wyznaczony pierwszy Prezes Zarządu na podstawie głosowania zwykłą większością głosów. Kolejny Prezes wybierany jest spośród członków Zarządu również poprzez głosowanie zwykłą większością głosów.
-
Prezes Zarządu jest uprawniony do:
-
powoływania członków Zarządu;
-
odwoływania członków Zarządu.
-
Pierwszy skład Zarządu ustala się na trzyletnią kadencję. Członków Zarządu następnych kadencji powołuje Prezes na okres trzech lat.
-
Członkostwo w Zarządzie wygasa w przypadku:
-
śmierci członka Zarządu;
-
rezygnacji złożonej na piśmie;
-
odwołania z pełnienia funkcji.
-
W przypadku śmierci Prezesa Zarządu, jego rezygnacji złożonej na piśmie lub w przypadku jego odwołania – nowego Prezesa wybierają spośród siebie członkowie Zarządu. Mandat nowego Prezesa wygasa wraz upływem bieżącej kadencji Zarządu.
-
Członkiem Zarządu nie może zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 22
-
Pracami Zarządu kieruje Prezes, a w razie jego nieobecności wskazany przez niego członek Zarządu. Postanowienie to nie wyłącza możliwości podziału między członków Zarządu rodzaju spraw, za których prowadzenie będą osobiście odpowiedzialni wobec Fundacji.
-
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
-
O posiedzeniu należy powiadomić w sposób zwyczajowo przyjęty wszystkich członków Zarządu nie później niż tydzień przed terminem posiedzenia. W sytuacjach nagłych posiedzenia Zarządu mogą odbywać się bez zachowania terminów, o których mowa w zdaniu pierwszym.
-
Posiedzenia Zarządu będą protokołowane i wciągane do księgi protokołów.
§ 23
-
Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem odmiennych postanowień niniejszego statutu.
-
W przypadku gdy liczba głosów popierających jest równa liczbie głosów przeciwnych, o wyniku decyduje głos Prezesa Zarządu.
-
Głosowanie jest jawne, chyba że którykolwiek z członków Zarządu zażąda głosowania tajnego.
-
Uchwały powinny być protokołowane i podpisane przez obecnych na posiedzeniu członków Zarządu.
§ 24
-
Reprezentować Fundację na zewnątrz może każdy członek Zarządu samodzielnie.
-
W sprawach majątkowych oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
§ 25
-
Członkowie Zarządu swoje funkcje mogą pełnić w oparciu o umowę o pracę lub inne umowy określające prawa i obowiązki członków Zarządu.
-
Członkom Zarządu nie zatrudnionym w Fundacji na podstawie umowy o pracę Zarząd może przyznać zwrot kosztów poniesionych w związku z ich udziałem w pracach Zarządu.
B. Komisja Rewizyjna
§ 26
-
Komisja Rewizyjna, zwana dalej Komisją, jest organem nadzoru i kontroli Fundacji.
-
Dla wykonywania swych funkcji i zadań Komisja ma prawo wglądu w bieżącą działalność Fundacji, a w szczególności może:
-
żądać od organów Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów i innych materiałów dotyczących działalności Fundacji we wszystkich dziedzinach;
-
żądać od Zarządu i pracowników Fundacji sprawozdań i wyjaśnień;
-
dokonywać rewizji majątku oraz kontroli finansowej;
-
oceniać i zatwierdzać sprawozdania Zarządu z działalności Fundacji oraz udzielać Zarządowi absolutorium.
§ 27
-
Komisja składa się od dwóch do pięciu członków i jest powoływana na okres trzech lat.
-
Skład pierwszej Komisji ustalają Fundatorzy w głosowaniu jednomyślnym. Każdy kolejny skład Komisji wybierany jest na trzyletnią kadencję przez Zarząd w głosowaniu jednomyślnym.
-
Zarząd ma prawo do odwołania członków Komisji z powierzonej funkcji w przypadku, gdy nie wypełniają oni nałożonych na nich obowiązków lub w przypadku ich rażącego działania na niekorzyść Fundacji. Decyzja o odwołaniu członków Komisji zapada w trybie głosowania jednomyślnego.
-
Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji, którego spośród członków Komisji wybierają sami członkowie powołani do Komisji.
-
Wygaśnięcie mandatu członka Komisji w trakcie trwania kadencji następuje na skutek:
-
śmierci członka Komisji;
-
rezygnacji złożonej na piśmie;
-
odwołania z pełnienia funkcji.
-
W sytuacji śmierci członka Komisji, jego rezygnacji złożonej na piśmie lub w sytuacji jego odwołania Zarząd ma prawo powołać w zastępstwie nowego członka, którego mandat wygaśnie wraz upływem bieżącej kadencji Komisji.
-
Mandatu członka Komisji nie można łączyć z pełnieniem funkcji członka Zarządu.
-
Członkiem Komisji nie może zostać: osoba będąca w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej wobec członków Zarządu, osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
-
Członkowie Komisji mają prawo zgłosić pisemny wniosek do Zarządu o potrzebie poszerzenia organu oraz mogą wskazać odpowiednie kandydatury w przypadku kolejnych wyborów.
-
Członkowie Komisji nie pobierają wynagrodzenia za udział w posiedzeniach. W uzasadnionych przypadkach mogą otrzymać zwrot wydatków poniesionych w związku z tym udziałem.
§ 28
-
Komisja zbiera się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w roku.
-
Pracami Komisji kieruje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności wskazany przez niego członek Komisji.
-
Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący Komisji z własnej inicjatywy albo na wniosek zgłoszony na piśmie przez pozostałych członków Komisji dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
-
Zarząd ma prawo żądać od Przewodniczącego zwołania posiedzenia Komisji poprzez zgłoszenie Przewodniczącemu pisemnego wniosku.
-
O posiedzeniu należy powiadomić w sposób zwyczajowo przyjęty wszystkich członków Komisji, nie później niż tydzień przed terminem posiedzenia. W sytuacjach nagłych posiedzenia Komisji mogą odbywać się bez zachowania terminów, o których mowa w zdaniu 1.
-
Posiedzenia Komisji będą protokołowane i wciągane do księgi protokołów.
§ 29
-
Komisja podejmuje uchwały większością głosów, z zastrzeżeniem odmiennych postanowień niniejszego statutu.
-
W przypadku gdy liczba głosów popierających jest równa liczbie głosów przeciwnych, o wyniku decyduje głos Przewodniczącego Komisji.
-
Głosowanie jest jawne, chyba że którykolwiek z członków Komisji zażąda głosowania tajnego.
-
Uchwały powinny być protokołowane i podpisane przez obecnych na posiedzeniu członków Komisji.
C. Rada Fundacji
§ 30
-
Zarząd może powołać Radę Fundacji, zwaną dalej Radą. W przypadku powołania Rady Fundacji będzie ona sprawowała funkcje doradcze.
-
Rada Fundacji uprawniona będzie w szczególności do:
-
inicjowania działania Fundacji poprzez składanie projektów działań Zarządowi;
-
opiniowania na wniosek Zarządu projektów działań Fundacji;
-
opiniowania i doradzania w sprawach związanych z oceną artystyczną projektowanych działań.
-
Zarząd może powołać również Radę Artystyczną lub Radę Programową dla konkretnego Projektu przewidzianego przez Fundację, zwaną dalej Radą Projektową. Kadencja Rady Projektowej upływa wraz z końcem Projektu lub jego konkretnym cyklem. Zarząd wraz z powołaniem Rady Projektowej ustala także w osobnym akcie wewnętrznym jej cele oraz sposób funkcjonowania dostosowany do szczególnego charakteru danego Projektu.
§ 31
-
Rada Fundacji składać się będzie z co najmniej trzech członków, bez ograniczeń powyżej tej liczby.
-
Członkiem Rady Fundacji może zostać osoba zasłużona dla kultury polskiej.
-
Członkowie Rady Fundacji powoływani i odwoływani będą przez Zarząd Fundacji. Skład pierwszej Rady Fundacji określi Zarząd. Uchwała Zarządu w sprawie wyboru lub odwołania członków Rady Fundacji wymaga jednogłośnej uchwały podjętej w głosowaniu Zarządu. Rada Fundacji może proponować Zarządowi kandydatury do Rady Fundacji.
-
Rada Fundacji wybierze na pierwszym posiedzeniu spośród swoich członków Przewodniczącego Rady Fundacji.
-
Kadencja członka Rady Fundacji trwa trzy lata od daty jego powołania do rady Fundacji.
-
Mandat członka Rady Fundacji wygasa z chwilą:
-
śmierci członka Rady Fundacji;
-
rezygnacji złożonej na piśmie;
-
odwołania z pełnienia funkcji.
-
W przypadku śmierci Przewodniczącego Rady, jego rezygnacji złożonej na piśmie lub w przypadku jego odwołania – Zarząd zwołuje pisemnie następne posiedzenie Rady, podczas którego Rada wybierze spośród pozostałych członków Rady kolejnego Przewodniczącego Rady Fundacji.
-
Nie można łączyć funkcji członka Zarządu z członkostwem w Radzie Fundacji.
-
Funkcje członków Rady Fundacji sprawowane są społecznie, bez wynagrodzenia. W uzasadnionych przypadkach Zarząd Fundacji może przyznać zwrot udokumentowanych wydatków, jeżeli zostały one poniesione w związku z pełnieniem funkcji członka Rady Fundacji.
§ 32
-
Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał, które zapadać muszą na posiedzeniach.
-
Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu zgłoszony na piśmie.
-
Uchwały Rady Fundacji zapadają bez względu na liczbę obecnych członków Rady Fundacji, pod warunkiem, że o posiedzeniu powiadomiono wszystkich członków Rady w sposób zwyczajowo przyjęty nie później niż tydzień przed terminem posiedzenia.
-
Uchwały Rady Fundacji zapadają większością głosów osób obecnych na posiedzeniu. W przypadku gdy liczba głosów popierających jest równa liczbie głosów przeciwnych, o wyniku decyduje głos Przewodniczącego Rady.
-
Uchwały Rady Fundacji powinny być zaprotokołowane i podpisane przez Przewodniczącego posiedzenia.
V. Zmiany statutu Fundacji i postanowienia końcowe
§ 33
Zarząd może podjąć uchwałę o zmianie niniejszego Statutu, w tym celów fundacji, w trybie głosowania jednomyślnego.
§ 34
Zarząd może zdecydować w trybie głosowania jednomyślnego o połączeniu z inną fundacją dla efektywnego realizowania celów Fundacji.
§ 35
-
Zarząd może jednogłośnie postanowić o zlikwidowaniu Fundacji, gdy zachodzą ku temu przyczyny, tj. osiągnięte zostaną cele Fundacji lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
-
W wypadku likwidacji Fundacji na podstawie uchwały Zarządu, Zarząd podejmuje uchwałę o przekazaniu pozostających po likwidacji środków majątkowych organizacjom bądź instytucjom spełniającym cele zbliżone do celów Fundacji.
§ 36
Statut niniejszy został ustalony przez Fundatorów zgodnie z treścią oświadczenia woli o ustanowieniu Fundacji z dnia 19.11.2013 r. i staje się obowiązujący z chwilą zarejestrowania Fundacji.